Pytanie #1 Koordynator dostępności to funkcja wprowadzona przepisami ustawy: o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
Pytanie #2 Osoba ze szczególnymi potrzebami według ustawy o zapewnianiu dostępności, to: każdy obywatel Rzeczpospolitej Polskiej, który czuje się osobą z niepełnosprawnością osoba z niepełnosprawnością w świetle ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych osoba starsza w wieku 60 lat i więcej osoba, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami
Pytanie #3 Jakie są podstawowe rodzaje dostępności? architektoniczna, informacyjno-medialna i komputerowa środowiskowa, społeczna i przedmiotowa architektoniczna, informacyjno-komunikacyjna i cyfrowa środowiskowo-przestrzenna, informacyjno-komunikacyjna i cyfrowa
Pytanie #4 Dostępność zapewnisz poprzez: projektowanie uniwersalne i racjonalne usprawnienia projektowanie uniwersalne, racjonalne usprawnienia i dostęp alternatywny projektowanie uniwersalne i dostęp alternatywny racjonalne usprawnienia i dostęp alternatywny
Pytanie #5 Zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków to przykład realizacji dostępności: przestrzennej komunikacyjno-transportowej informacyjno-komunikacyjnej architektonicznej
Pytanie #6 Do zadań koordynatorów dostępności należy: raportowanie do PFRON przeprowadzanie audytów dostępności wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez podmiot prowadzenie szkoleń z dostępności informacyjno-komunikacyjnej
Pytanie #7 Jak często musisz sporządzać raport o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami? tak często jak często zachodzą zmiany w dostępności podmiotu co 4 lata co kwartał co rok
Pytanie #8 Plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami zgodnie z ustawą: ma ściśle określony zakres czasowy – sporządza się go zawsze na rok wymaga przeprowadzenia analizy funkcjonowania danego podmiotu tylko w obszarze architektonicznym obejmuje analizę stanu zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz planowane działania w zakresie poprawy realizacji zadań w zakresie dostępności przez ten podmiot wymaga zaangażowania koordynatorów dostępności tylko na etapie tworzenia planu, ale nie przy wdrażaniu tego planu
Pytanie #9 Jednostkami certyfikującymi dostępność według ustawy są: Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych przy MRPiPS organizacje pozarządowe działające na polu aktywizacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych minimum 10 lat oddziały Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych podmioty wybrane przez ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego
Pytanie #10 Kto jest zobowiązany do ustalenia zasad dostępności w zadaniach zlecanych przez podmiot publiczny podmiotom zewnętrznym? Podmiot, który realizuje zadanie np. NGO Podmiot publiczny, który zleca zadanie Nie ma takiego zobowiązania przy zlecaniu zadań publicznych Zasady ustalone są przez Ministerstwo ds. rozwoju regionalnego w publikacji pt. "Standardy dostępności"